Audi RS6 Avant Performance – Den råeste RS6 noensinne
Er dette en ny spesialutgave av RS6 Avant?
Ikke helt. Audi RS6 Performance erstatter nå den tidligere RS6 Avant – du får ikke lenger 592 hk-versjonen. Tyskerne har bestemt at du må ha 621 hk, punktum. Dette er den kraftigste fabrikkproduserte RS6 noensinne.
Bare litt mer kraft i V8-eren, da?
Det er hovedendringen, ja – men en viktig en.
Større turbiner gir høyere ladetrykk, noe som resulterer i 29 hk og 50 Nm mer.
0–100 km/t går nå unna på 3,4 sekunder, to tideler raskere enn før.
Avhengig av hvilken fartsbegrenser du betaler for, kan familiebilen nå nærme seg 305 km/t – og uten sperre er 320 km/tteoretisk mulig.
Audi har også fjernet 8 kg lydisolasjon i motorrommet for å la V8-eren slippe mer til i kupeen.
Har det hjulpet på lyden?
Ærlig talt – ikke så mye som vi håpet.
Motoren rumler pent ved delgass, men mangler det voldsomme brølet man forventer når man trykker gassen i bånn.
Lydbildet domineres av luft som piskes gjennom turboene, ikke eksplosiv motorlyd.
Så nei – dette er ikke et «farvel med et smell» for V8-æraen. Mer som et veloppdragent nikk.
Er det alt? Litt mer kraft, fine felger og mindre demping?
Det er lov å forvente mer.
Hvor er de fantastiske bøttesetene fra RS4 Competition?
Hvor er de manuelt justerbare demperne, karbonkeramiske bremsene og det karbonfiber-taket?
RS6 Performance føles mer som en forsiktig midtlivsoppgradering enn en kompromissløs ingeniørdrøm.
Og med en startpris på rundt 1,9 million kroner – eller opp mot 2,5 millioner for Carbon Vorsprung – begynner det å svi, selv for velstående entusiaster.

Men den har vel fortsatt få konkurrenter?
Ikke helt.
Mercedes-AMG E63 er på vei ut, men du kan fortsatt få tak i en – og den regnes fortsatt som en av AMGs beste biler.
Og nå som BMW M3 Touring finnes, får du nesten like mye moro og praktisk bruk – for omtrent 200 000 kroner mindre enn RS6.
Designet? Der vinner Audi klart
Ingen unnskyldninger her.
RS6 Avant er en av de vakreste og mest aggressive stasjonsvognene på markedet.
Ingen rare frontløsninger som på M3, bare ren ondskap på fire hjul.
De nye 21" Performance-felgene med dype eiker gjør den enda mer brutal.
Kort sagt: RS6 ser ut som den kjører 300 km/t – også når den står stille.
Finnes det andre gode grunner til å kjøpe den?
Ja – hvis du virkelig presser bilen på svingete veier, oppdager du at dette er en Audi som faktisk vil ha det gøy.
Takket være quattro sport-differensialen sender systemet mer kraft til bakakselen, og bilen kan styres med gassen.
Ved normal kjøring er den trygg og ekstremt rask, men hvis du våger å være litt brutal, blir RS6 faktisk en liten ramp.
Dette er ikke ren bakhjulsdrift og røykshow som hos M3 Touring, men mer som drift-modusen i RS3 eller Focus RS – kontrollert, men lekent.
Den komplette super-stasjonsvognen?
Nesten.
Bremsene føles fortsatt for servo-forsterket, og nedgiringene kunne vært raskere.
RS6 trives best på 80 % innsats – men når du virkelig pusher, får du valuta for pengene.
På veien leverer den rå kraft, stabilitet og tillit, selv om den aldri blir like kommuniserende som en M-bil.
Men for en 2,1 tonns firehjulsdrevet supervogn er den rett og slett imponerende.
Konklusjon
Audi RS6 Avant Performance er ikke et revolusjonerende steg, men det er den mest rendyrkede RS6 hittil – og den vakreste.
Kraften er voldsom, kvaliteten solid, og balansen mellom fart og brukbarhet er fortsatt klassens beste.
Men du betaler dyrt for de siste hestekreftene – og RS6 Long Range kunne holdt for de fleste.

















