Skip to content

News

Tesla Model Y Performance

by Scandi Bil 01 Nov 2025
Tesla Model Y Performance

Tesla Model Y Performance – Trenger du virkelig 460 hk i en familiebil?

Hva er det egentlig?

Dette er den oppgraderte Model Y Performance, basert på den reviderte Model Y. Oppskriften er kjent: mer kraft og dreiemoment, raskere akselerasjon og litt karbonfiber-pynt – alt bygget på Long Range AWD-plattformen.
Men før du tror dette bare er en digital remapping av den vanlige to-motor-versjonen, er det faktisk gjort mer enn som så.

Er det bare en raskere Y?

Ja – men også nei. Tesla har gjort flere subtile, men merkbare forbedringer.
Y Performance har fått LG 5M-batteripakken fra Model 3 Performance (79 kWh brukbar kapasitet) – den har mer energi uten å veie mer.
Effektiviteten er omtrent lik Long Range-utgaven, så lenge du ikke bruker kreftene hele tiden.

Effekten er økt til rundt 460 hk, 40 mer enn før. Resultatet? 0–100 km/t på 3,5 sekunder.
Tidligere ville det vært sjokkerende for en bil som ser ut som en overdimensjonert avokado, men nå er det bare nok en statistikk. Tesla er jo kjent for brutal akselerasjon – så ingen overraskelse der.

Sett bilen i “Insane Mode”, og du får den fullstendige rakettfølelsen – flere ganger enn du faktisk vil trenge det i praksis.


Hva er nytt og interessant?

Ytelsen er ikke det eneste.
Tesla har gitt modellen ny frontfanger med forbedrede luftkanaler, 21" “Arachnid 2.0”-felger med aero-innlegg (bredere bakdekk), ny bakfanger og karbonspoiler på bakluken. I tillegg får du blanke speilhus og små detaljer som nye “Performance”-merker og belysning under dørene.

Aerodynamisk er dette et solid løft:

  • 64 % mindre løft enn før (ikke downforce, men mindre oppdrift).
  • 10 % lavere luftmotstand, som gir bedre effektivitet.

Og ja, røde bremsekalipere. De er identiske med AWD-versjonens, bare lakkert røde – men ser definitivt raskere ut.

Hvordan er interiøret?

Forbedringene fortsetter inne:

  • Ny 16" sentral skjerm med høyere oppløsning.
  • Karbon-innlegg på dashbord og dører.
  • Aluminiumpedaler og sportsseter med bedre sidestøtte og elektriske lårstøtter.

Model Y Long Range er allerede godt utstyrt, med:

  • Panoramatak med UV-beskyttelse
  • 8" bakskjerm for passasjerene
  • AutoPilot og omfattende førerassistentsystemer
  • Romslig bagasjerom og frunk

Hvordan kjører den?

Her ligger de største overraskelsene.
Tesla har lagt til nye foringer, dempere og ekstra avstivning i bakre hjuloppheng, samt endrede styreledd.
Nytt er også adaptivt understell – og det gjør en merkbar forskjell.

Bilen føles mer fokusert og balansert. Den tilpasser seg veien, demper ujevnheter og kontrollerer bevegelse bedre uten å bli for hard.
Ved aktiv kjøring imponerer den med stabilitet mer enn ren moro – vekten merkes i raske retningsendringer, men styringen er presis og bremsene solide.

Du kan redusere stabilitetskontrollen, men ikke slå den helt av, så ingen “drift-modus” her. På tørre veier føles den trygg, rask og effektiv – akkurat slik en familie-EV bør være.

Støynivå og komfort

glatte sveitsiske veier vi testet, var bilen ekstremt stillegående.
Litt dekkstøy og vindlyd rundt speilene, ellers nesten helt stille – du hører faktisk passasjeren puste.
Den lave frontruten og brede dashen gir også god sikt og romfølelse.

Tesla-fordelene gjelder fortsatt:

  • Supercharger-nettverket gir rask lading (10–80 % på under 30 min).
  • Solid garanti og enkel tilgang til service.

Men hva er problemet?

Det er ikke bilen – det er behovet.
Ingeniørene hos Tesla har gjort en fantastisk jobb med å forbedre alt fra aerodynamikk til fjæring, men spørsmålet er: trenger man virkelig en 460 hk familiebil?

Model Y Long Range AWD gjør 0–100 på under 5 sekunder, har litt bedre rekkevidde, koster ca. 100 000 kr mindre, og ser nesten lik ut.
Den leverer alt du trenger – uten å ofre komfort eller effektivitet.

Y Performance føles derfor litt overflødig for de fleste familier. Hvis Tesla hadde tilbudt det adaptive understellet som ekstrautstyr på Long Range-modellen, ville det vært det ideelle valget.

Konklusjon

Tesla Model Y Performance er rask, raffinert og teknisk imponerende – men kanskje mer et bevis på hva Tesla kan enn hva folk trenger.
For de fleste er Model Y Long Range AWD det smartere og mer balanserte valget.

Hold deg oppdatert – siste nytt om biler!

Porsche Macan GTS

Elbiler tar over markedet

Elbiler blir stadig mer populære i Norge, og utvalget vokser raskt. Nye modeller tilbyr høy ytelse, rask lading og lang rekkevidde – alt kombinert med miljøvennlig teknologi. For mange bileiere har overgangen til elektrisk kjøreglede allerede begynt.

Bilstatistikk 2025: Elbilene dominerer

Tall fra de siste månedene viser at elbilene nå står for over 80 % av alle nye bilkjøp i Norge. Salget av tradisjonelle bensin- og dieselbiler fortsetter å falle, mens ladbare hybrider og helelektriske modeller tar stadig større markedsandeler.
Prev Post
Next Post

Thanks for subscribing!

This email has been registered!

Shop the look

Choose Options

Edit Option
Have Questions?
Terms & Conditions
What is Lorem Ipsum? Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry's standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum. Why do we use it? It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout. The point of using Lorem Ipsum is that it has a more-or-less normal distribution of letters, as opposed to using 'Content here, content here', making it look like readable English. Many desktop publishing packages and web page editors now use Lorem Ipsum as their default model text, and a search for 'lorem ipsum' will uncover many web sites still in their infancy. Various versions have evolved over the years, sometimes by accident, sometimes on purpose (injected humour and the like).
this is just a warning
Login